Afgelopen dagen is er enige deining ontstaan over een rapport van analist Jeffrey Lindsay van Sanford Bernstein, waarin hij concludeert dat Yahoo beter in drie delen kan worden opgesplitst.

De som van deze afzonderlijke delen is namelijk significant meer waard dan het huidige totaal, zo becijfert Lindsay. Om precies te zijn 17,3 miljard dollar meer. Momenteel heeft Yahoo namelijk een marktwaarde van 37 miljard, maar door het opsplitsen en verkopen van achtereenvolgens de zoekmachine (15,5 miljard waard), de reclametak (25 miljard) en internetdiensten (1,3 miljard), plus Yahoo Japan en Alibaba, komt de teller in totaal op 54,3 miljard.

In theorie dan. Want Lindsay gaat bij zijn stoutmoedige berekeningen uit van de opgedreven waarderingen van vergelijkbare internetbedrijven als Acquantive, DoubleClick en Right Media. De afgehakte delen van het kwakkelende Yahoo in diezelfde prijsklasse indelen is dan ook overoptimistisch, zo concludeerden de critici van Silicon Alley Insider en Motley Fool. Bovendien zijn de verschillende Yahoo-afdelingen te nauw met elkaar verweven om zomaar te amputeren.

Maar het rapport geeft wel een duidelijk signaal van de onrust en urgentie die onder aandeelhouders en investeerders heerst omtrent Yahoo. Het bedrijf doet al jaren verwoede pogingen om financieel beter te presteren, maar tot dusver met weinig resultaat.

Eind vorig jaar was er ophef over het uitgelekt memo, het zogenoemde ´Pindakaas Manifest´, waarin vice-president Brad Garlinghouse z´n medewerkers inpeperde dat Yahoo z´n middelen veel te veel spreidde, zoals 'pindakaas op een boterham'. Het bedrijf moest zich concentreren op enkele kernactiviteiten. Dat gebeurde vervolgens ook, maar zonder veel effect.

Daarom maakte afgelopen zomer Yahoo's hoogste baas Terry Semel plaats voor mede-oprichter Jerry Yang. Die beloofde, geheel in Balkenende IV-stijl, binnen 100 dagen met een 'frisse strategie' te komen. Die honderd dagen lopen over enkele weken af. Beleggers en critici slijpen alvast de messen, zoveel is duidelijk. Want er moet iets structureel veranderen bij Yahoo. Alweer.