"IT-analisten zijn de verbindende schakels tussen de business developers en de programmeurs. Ze voelen zich aan de ene kant ondernemer, of hebben een stille wens dat ooit te worden. Aan de andere kant weten ze alles van de technische mogelijkheden die het IT-team heeft", zegt Lutea, die zelf een universitaire bachelor-opleiding in Computer Engineering heeft afgerond.

Analisten graven de put

Analisten denken altijd een paar stappen vooruit. Om dat te illustreren, gebruikt Lutea graag een eenvoudig voorbeeld. Hij pakt een pen en papier en tekent een primitief dorp, met hutjes en een rivier verderop. "Kijk, dit zijn allemaal dorpelingen die water bij de rivier moeten halen voor de bewoners. En dit is een groepje dat toestemming heeft van de dorpsoudsten om hun eigen gang te gaan. Op een dag wordt duidelijk waarom: ze hebben een waterput gegraven, waardoor niemand nog naar de rivier hoeft te lopen. In mijn optiek heeft een slimme denker dat voor elkaar gekregen. In het dorpje hoorde hij de roep om extra water en hij zorgde ervoor dat er een plan kwam om die wens te vervullen, zonder dat de rest van de dagelijkse organisatie kwam stil te staan."

User stories

Analisten in de IT-wereld moeten volgens Lutea goed kunnen luisteren naar de wens van de organisatie en zich vervolgens inbeelden hoe dat efficiënt voor elkaar te krijgen is. "Ik maak daarbij graag gebruik van user stories. Dat is je het perspectief inbeelden van diegenen die uiteindelijk een nieuwe oplossing gaan gebruiken. Dat doe ik samen met collega-analisten, waarvan de één uitgesproken expert is in informatieverwerking en de ander in businessmodellen", zegt Lutea, die zelf met name specialist is in testing.

Een voorbeeld hiervan is 'overstapassistentie', een feature in de KLM-app die eind september is geïntroduceerd. Bij aankomst op Schiphol wijst de KLM-app je de route en de looptijd naar de volgende gate, dankzij het benutten van iBeacons en Bluetooth-technologie. "Naast KLM zijn er maar een handjevol luchtvaartmaatschappijen die zo'n toepassing hebben, daarom zijn user stories belangrijk", zegt Lutea. "Je vraagt je af wat er tussen gate A en gate B mis kan gaan. Moeten gebruikers bijvoorbeeld ergens de trap af en verliezen ze het signaal? Samen met een mobiele developer heb ik zo een lijst van minimale vereisten opgesteld."

Agile en Scrum

Er bestaan verschillende methoden om een project succesvol te laten verlopen, zoals RUP, Prince2, Quint2, Waterfall, TOGAF, Lean Six Sigma, maar bij KLM hebben de meeste analisten en programmeurs een sterke voorkeur voor 'Agile' en 'Scrum'. "Agile en Scrum hebben als groot voordeel dat je snel kan inspelen op veranderingen, je werkt volgens een flexibele aanpak", zegt Lutea. "Je kunt snel reageren omdat je eerst bedenkt wat voor wendingen een project kan nemen en vervolgens in sprints werkt. Je levert kleine onderdelen op, test of ze aanslaan, waarna je waar nodig iteraties maakt. Het heeft veel weg van de lean startup-methode die populair is in de startupscene."

Analisten zijn duizendpoten

Maar IT-projecten bij grote organisaties zijn heel anders dan bij startups: je moet de juiste beschikbare bouwsteentjes bij elkaar verzamelen en dan bouwen. Lutea: "Je hebt bij een concern te maken met de erfenis van allerlei systeem- en organisatiestructuren. Je moet eerst goed kijken welke bouwstenen je hebt. Het is net als met een Legodoos. Bouwsteentjes bestaan uit soft- en hardware componenten, partners en beschikbare specialisten."

Een moderne analist is dus een duizendpoot, stelt Lutea. "Hij moet nieuwsgierig zijn naar de mensen en processen in de organisatie, hij beschikt over zowel technisch als zakelijk inzicht, hij kan luisteren, heeft diplomatiek gevoel en bewaart het overzicht voor nu en de toekomst."

Als Technical Product Analist / Infrastructuur Architect of Salesforce Informatie Analist aan de slag bij KLM? Solliciteer dan nu voor één van deze functies!