In een rapport bekritiseren de 451 Group-analisten Brenon Daly en China Martens de recentelijke overeenkomst van Google met Salesforce.com, zo bericht eWeek.

Zwakke zet

In april kondigde Google aan dat de 1 miljoen Salesforce-klanten voortaan gratis konden gebruikmaken van Google Apps zoals Gmail, Google Talk en Google Docs-functionaliteiten. Een zwakke zet, menen de analisten. De verkoopafdeling van Salesforce.com heeft namelijk geen enkele reden om Google Apps te slijten. "Ze krijgen immers betaald om Salesforce-software te verkopen en niet een ander product", aldus de analisten.

Om het distributiekanaal van Salesforce.com te beheersen, zou Google de tent beter kunnen overnemen, concluderen Daly en Martens. Dat zou het internetbedrijf een slordig 10,5 miljard dollar gaan kosten. Daarmee krijgt Google dan wel de grootste SaaS CRM-oplossing in handen, wat het een enorme voorsprong zal geven op aartsrivaal Microsoft. Bovendien kan Google toegevoegde waarde bieden aan Salesforce's AppExchange door toepassingen te verkopen via Google Checkout.

Grote vis

Ondanks de 3.000 nieuwe klanten per dag zien de analisten nog weinig brood in Google Apps. Zij noemen de productiviteitsapplicaties 'overgewaardeerde hete lucht', die weinig marktaandeel zal veroveren op Microsoft Office. Een mogelijke overname van de kleinere SaaS BI-provider Panorama Software zou onvoldoende zijn voor Google om een sterke positie te verwerven. "Als een zoekmachine succesvol wil zijn op de zakelijke markt, moet een grote vis als Salesforce worden aangekocht", aldus Daly en Martens van de 451 Group.