Zoekadvertenties vormen het belangrijkste deel van de online omzetten. Microsoft loopt die markt nu grotendeels mis en wil hier graag verandering in brengen door een overeenkomst met Yahoo aan te gaan.

Greg Sterling van analistenbureau Sterling Marketing Intelligence stelt dat het 'zeer waarschijnlijk is' dat Microsoft geïnteresseerd is in Yahoo's zoekadvertenties.

Eerder werd er al wild gespeculeerd over een mogelijke samenwerking tussen Yahoo en Google op advertentiegebied. De tijd begint inmiddels te dringen en Yahoo moet een keuze gaan maken.

Problemen Yahoo

Sinds Yahoo op 3 mei het bod van $33 per aandeel afsloeg, hebben de aandeelhouders veel kritiek gehad op het management en de board of directors van Yahoo.

Investeerder en miljardair Carl Icahn voerde vorige week de druk op het management van Yahoo op door een aandeelhoudersopstand te ontketenen. De investeerder eist dat Yahoo de onderhandelingen met Microsoft hervat. 'Yahoo moet zijn aandeelhouders íets laten zien. Dat kan een overeenkomst met Google zijn, maar ook met andere partijen. Aandeelhouders moeten ervan verzekerd zijn dat er op de middellange termijn voor hen waarde in zit', aldus Carl Icahn.

'Wat er ook gaat gebeuren', zegt Brian Bolan, onderzoeksdirecteur bij Jackson Securities, 'een mogelijke deal met Microsoft zal in het niet vallen bij het bedrag dat Microsoft eerder bood voor Yahoo.' Als Yahoo een gedeeltelijke overname met Microsoft overeenkomt, zal Icahn waarschijnlijk zijn aandeelhoudersopstand doorvoeren. Dan zou een acquisitie door Microsoft het gevolg kunnen zijn, waarbij de aandelen net iets meer dan $25 per stuk opleveren, voorspelt Bolan.

Andere opties voor Yahoo

Ondertussen is het Jerry Yang, ceo van Yahoo, nog altijd niet gelukt om een overeenkomst met Yahoo te sluiten waarbij Google de verkoop van Yahoo zoekadvertenties voor zijn rekening zou nemen. Een overeenkomst met Google zou voor een stijging van Yahoo's aandelen kunnen zorgen.

Microsoft-ceo Steve Ballmer wuift een dergelijke overeenkomst weg omdat deze de marktpositie van Yahoo zou verzwakken. De plannen voor een dergelijke overeenkomst waren voor Ballmer zelfs een belangrijke reden om het bod op Yahoo terug te trekken.

Microsoft heeft overigens beloofd om tijdens de Advance08 conferentie aankomende woensdag belangrijk nieuws over de toekomst van zijn zoekdienst aankondigen. 'We worden beter en beter met onze eigen algoritmische zoekmachine, en tegelijkertijd onderzoeken we mogelijkheden om te investeren in verticale manieren van zoeken om de huidige zoekmodellen te verstoren', aldus Kevin Johnson, president Platformen & Services van Microsoft.