Zowel Forrester als IDC hebben deze week onderzoeken gepubliceerd die de wifi-hype beogen te temperen. In navolging van collega-marktvorser Forward Concepts betitelt Forrester wifi als een zeepbel. "Met alle hype die gepaard gaat met de komst van openbare wlan-hotspots lijkt het alsof de dotcomzeepbel nooit is gebarsten", aldus de onderzoekers. Wereldwijd worden allerlei plekken - zoals vliegvelden, metrostations en hotels - geschikt gemaakt voor draadloos internet via wifi. Bezitters van laptops kunnen op deze zogenoemde hotspots een snelle verbinding met het wereldwijde netwerk tot stand brengen. Waren het tot voor kort vooral kleinere startups die zich in deze markt stortten, sinds enige tijd zijn het ook de grote telco's die miljoenen uittrekken voor hotspots. Onlangs nog nam KPN wifi-aanbieder Huphop over. Forrester verwacht niet dat dergelijke investeringen snel zullen worden terugverdiend. In Europa zullen in 2008 zo'n 53 miljoen apparaten (met name laptops) geschikt zijn voor draadloos internet. Slechts 7,7 miljoen Europeanen zullen echter gebruikmaken van de openbare hotspots. "Vergelijk dat met de 312 miljoen mobiele telefoongebruikers in dat jaar en de hotspotzeepbel staat op het punt te barsten", aldus Forrester. Ook IDC tempert alle verwachtingen. De komende jaren neemt weliswaar het aantal hotspots flink toe, het aantal gebruikers blijft vooralsnog bescheiden. IDC denkt aan 25 miljoen wereldwijd in 2008.