Maar Apple en Google werken achter de schermen hard aan de introductie van hun besturingssystemen in auto's. Een ongetwijfeld boeiend gevecht dat weldra naar de voorgrond zal treden. Met als winnaar Android, zo verwacht onderzoeksbureau ABI Research. Fabrikanten staan immers in de rij voor het op termijn marktdominante Android Auto. Dit terwijl CarPlay z'n eerste vertraging al heeft opgelopen.

Want hoewel de eerste contracten zijn getekend en het systeem met de gebruikelijke portie bombarie wereldkundig is gemaakt, loopt het in maart reeds gepresenteerde CarPlay al bij zeker drie grote autofabrikanten vertraging op bij de geplande introductie in 2014, zo meldt Computerworld.com. Mercedes-Benz, Volvo, en Honda komen op z'n vroegst volgend jaar pas met iOS-ondersteuning in hun auto's.

Android Auto groeit sneller

Daar blijft het niet bij. Android Auto, eind juni gepresenteerd op Google I/O, haalt CarPlay de komende jaren zelfs in. Google werkt hiervoor samen met autofabrikanten in de Open Automotive Alliance. Een samenwerking die ze een jaarlijkse groei van 179 procent geeft bij implementaties, zo voorziet ABI Research. CarPlay kan rekenen op een jaarlijkse groei van 165 procent.

Het afgelopen decennium veranderde onze Heilige Koe in een hoogwaardig elektronicaplatform, dat steeds intensiever interacteert met zijn bestuurder én met de omgeving. Lees meer over Tesla, stemcommando's en zelfrijdende auto's in onze Future IT special.

Zo zullen tegen 2020 uiteindelijk 40 miljoen auto's voorzien zijn van Android Auto, tegenover 37 miljoen auto's met CarPlay. Alternatieven zoals het open source platform MirrorLink, dat ondersteuning biedt voor Windows Phone en BlackBerry, speelt logischerwijs geen grote rol van betekenis: 3 miljoen auto's in 2020.


De auto is hét nieuwe connected device