Angry Birds, een spel dat begon als iPhone-applicatie en nu de wereld ook via andere platformen verovert, is het 56e spel van gamemaker Rovio. Maar het is het eerste waarmee ze zo'n groot succes hebben. Dat komt doordat het bedrijf eens goed is gaan nadenken over het ontwikkelen van games in eigen beheer. Voorheen bouwde het Finse Rovio vooral spellen voor anderen.

"We realiseerden ons dat het niet zo leuk en niet zo lucratief is om voor anderen te werken", vertelt Peter Vesterbacka, die aan het hoofd staat van het bedrijf. Hij benadrukt dat hij niet de ceo is, op zijn visitekaartje staat 'The Mighty Eagle. "Ik ben geen ceo, ik ben gewoon The Mighty Eagle", vertelt hij het publiek van de SIME-conferentie in Stockholm.

Nummer 1 zijn is alles

Nadat Vesterbacka de touwtjes in eigen handen nam is hij gaan kijken naar nieuwe game-platforms waar kansen liggen. Hij kwam snel uit op de iPhone. Een voor de hand liggende keus, wat hem betreft. Voordat een begin werd gemaakt voor het ontwikkelen van spellen voor dat platform werd eerst goed nagedacht. "We hebben álle games geanalyseerd en gekeken wat er nodig was om nummer 1 te zijn", legt Vesterbacka uit.

Wie op nummer 1 staat in de App Store is namelijk verzekerd van veel downloads. Dat is Rovi goed gelukt. Angry Birds staat inmiddels zes maanden aan één stuk op de eerste plek van de Amerikaanse App Store, de grootste ter wereld. In alle 70 landen waar het spel is uitgebracht heeft Angry Birds op nummer 1 gestaan in de App Store.

Drie succesfactoren

Volgens Vesterbacka ligt het succes van zijn applicatie, die voor 0,79 eurocent wordt verkocht, aan drie dingen. Ten eerste is het een universeel spel. Zowel kinderen, ouderen, mannen en vrouwen kunnen er direct mee aan de slag. Omdat het spel draait om vogels die met een katapult gemikt worden op varkens is het herkenbaar voor spelers in alle landen ter wereld.

Als tweede succesfactor noemt Vesterbacka ontwikkelen voor touch. "Het is echt vanaf de grond af opgebouwd voor touch. Dat is denk ik een van de key succesfactoren van het spel." Maar alleen een goed spel ontwikkelen is niet goed genoeg. Er is ook veel geld gegaan naar marketing, maar niet naar professionele marketing. Rovi heeft een team van mensen ingezet om te reageren op alle twitterberichten, Facebook-berichten en e-mails die er binnen kwamen over het spel.

Gratis updates

"Zo hebben we ons publiek opgebouwd", zegt Vesterbacka. Om dat publiek vast te houden worden er regelmatig updates uitgebracht, vaak elke drie weken. Daardoor kan Rovi zien welk deel van het publiek blijft hangen bij de app. "De updates zijn gratis. Dat levert geen geld op. Maar als je let op de retentie, dan zie je dat 80 procent van de kopers iedere update weer downloadt."

Inmiddels is Angry Birds ook verkrijgbaar op Android-toestellen, en in totaal is het spel 36 miljoen keer (betaald en onbetaald) gedownload. De speciale halloween-versie ging binnen twee weken 1,5 miljoen keer over de toonbank en staat nog steeds op de zesde plek in de Amerikaanse App Store. "Met halloween gingen er in de VS tienduizenden mensen verkleed als Angry Bird. Ik heb niet veel mensen gezien die zich hebben verkleed als het rode blokje van Tetris", grapt Vesterbacka.

Hoeveel het bedrijf tot nu toe precies heeft verdiend aan het spel wil hij niet zeggen. "Reken het zelf maar uit. We zijn echt waanzinnig winstgevend."