Dit blijkt uit cijfers van kredietmaatschappij Visa. Opvallend is dat de aankopen gedaan zijn door slechts 15 procent van alle Canadese Visa-klanten. Uit eerder onderzoek van Visa Canada blijkt namelijk dat 85 procent van zijn online kaarthouders geen plannen had om via internet te kopen. Een kwart van deze groep zegt terughoudend te zijn door problemen met beveiliging en fraude. Uit eerder onderzoek van Gartner blijkt dat er voor aanzienlijke bedragen gefraudeerd wordt met creditcards. Het online fraudebedrag is zelfs 19 keer zo hoog als het offline bedrag. Meer dan vijf procent van de respondenten zegt in 2001 slachtoffer te zijn geworden van één of andere vorm van fraude met creditcards. Het totale online fraudebedrag met creditcards liep in 2001 op tot 700 miljoen dollar. Visa zelf is al actief bezig met het ontwikkelen van nieuwe manieren om online fraude met creditcards tegen te gaan. Zo kijkt het bedrijf of het mogelijk is om biometrie toe te passen als extra beveiligingslaag. "Wij denken dat stemherkenning en -identificatie veelbelovende technologieën zijn", zo zei Georgann Scally, vice-president bij Visa, eind vorig jaar bij de bekendmaking van de nieuwe plannen. "Vrijwel elke computer heeft een microfoon. Ook worden er mobiele telefoons gecombineerd met een pda, bijvoorbeeld voor m-commerce."