De Amerikaanse toezichthouder Federal Trade Commission (FTC) en het ministerie van Justitie overwegen een formeel onderzoek naar Apple's wijzigingen in de overeenkomst voor iPhone-ontwikkelaars. Het onderzoek richt zich volgens The Wall Street Journal niet alleen op oneerlijke concurrentiebeperkende handelingen tegenover Adobe, dat een antitrustklacht indiende.

Ook passages in de overeenkomst die verbiedt dat de iPhone-programma's analytische gegevens doorsturen heeft de aandacht van de mededingingsonderzoekers, schrijft de krant. Mobiele advertentienetwerken hebben hierover antitrustklachten ingediend bij de toezichthouders.

Advertentienetwerken

De wijzigingen in de overeenkomst zijn volgens de advertentienetwerken in het voordeel van Apple's eigen aanstaande iAd-dienst. Concurrenten van iAd kunnen nu geen gerichte advertenties meer tonen omdat de iPhones niet genoeg gegevens naar hen mogen sturen. Diverse iPhone-ontwikkelaars zijn door de FTC gecontacteerd over de kwestie, schrijft The Wall Street Journal.

De FTC heeft nog een andere reden om zich te buigen over iAd, nu Google voor 750 miljoen dollar het mobiele advertentiebedrijf AdMob wil overnemen. AdMob is door de FTC-onderzoekers ook ondervraagd over Apple's iAd. Google gebruikt iAd en Apple's overname van het mobiele advertentiebedrijf Quattro Wireless voor 275 miljoen dollar als een argument om aan te tonen dat er voldoende concurrentie is in de markt van mobiele advertenties.