Onder de naam Engin bood de ANWB sinds enkele jaren navigatiepakketten aan. Met de nodige tamtam werd op de laatste Autorai zelfs een nieuw product gelanceerd: Enginyoy. Hiermee wilde de organisatie een deel van de markt voor smartphones in handen krijgen.

Nu blijkt echter dat de concurrentie te groot is, zo meldt de ANWB. De bond stelt in een verklaring dat de navigatiemarkt zich 'dusdanig heeft ontwikkeld dat je een Europese speler moet willen zijn. Dit ligt niet in de lijn van de ambities van de ANWB'.

Ook merkt de ANWB op dat 'de markt voor innovatieve dienstenconcepten moeilijk realiseerbaar is'. De ANWB wilde allerlei aanvullende diensten tegen betaling aanbieden, zoals informatie over hotels, musea en monumenten. Volgens een woordvoerder is de bereidheid bij klanten om voor dit soort diensten te betalen echter 'zeer gering'.

Alle activiteiten worden per direct gestopt. Voor alle klanten die beschikken over Engin of Enginyoy wordt een 'passende oplossing' gezocht. De in totaal elf medewerkers zullen binnen de ANWB-organisatie worden overgeplaatst.

De ANWB doet geen uitspraken over het aantal klanten van Engin en Enginyoy.