Dat blijkt uit een onderzoek van Jupiter Media Metrix naar het gebruik van instant messaging-diensten. De cijfers hebben betrekking op de Verenigde Staten. AOL blijft met AOL Instant Messenger en ICQ verreweg de populairste leverancier van im-software. De diensten van AOL werden in september door 41,7 miljoen mensen thuis gebruikt. Microsoft kent 18,5 miljoen gebruikers van zijn im-dienst en Yahoo volgt op afstand met 11,9 miljoen gebruikers. In totaal gebruikten 53 miljoen Amerikanen thuis een van deze diensten, 28 procent meer dan in september vorig jaar. Omdat im-diensten nog steeds niet compatibel met elkaar zijn, zien steeds meer internetters zich genoodzaakt meerdere diensten te gebruiken. In september werkte volgens het onderzoeksbureau 29 procent van de im-gebruikers met twee of meer diensten, tegen 24 procent vorig jaar. Jupiter Media Metrix keek ook naar het gebruik van im-diensten op het werk. Hier zijn de verschillen tussen de drie partijen minder groot en bovendien groeit het aantal gebruikers van Yahoo en MSN aanzienlijk harder dan dat van AOL. Op het werk gebruiken 8,8 miljoen mensen de im-dienst van AOL. MSN heeft 4,8 gebruikers en Yahoo 3,4 miljoen. Het aantal AOL-gebruikers op het werk nam 17 procent toe, terwijl MSN en Yahoo een groei boekten van respectievelijk 88 en 83 procent.