Daarmee neemt AOL afstand van de traditionele rol van de provider als doorgeefluik, zo meldt de Washington Post. Internetaanbieders zijn doorgaans zeer terughoudend met het blokkeren van de toegang tot sites van andere providers. Wel gebeurt het vaak dat providers die de hosting verzorgen van sites die in spamberichten worden aangeprezen (zogeheten 'spamvertized websites'), de betreffende pagina's afsluiten. Voor spammers is dat de laatste jaren reden geweest om hun sites onder te brengen bij hostingproviders in Azië, die geen bezwaren hebben tegen spammers. Door de toegang tot 'spamvertized websites' te blokkeren, wordt het voor spammers moeilijker om geld te verdienen, zo is de redenering van AOL. Spammers zijn immers in veel gevallen afhankelijk van mensen die hun site bezoeken en iets bestellen.

Paternalistisch

De Electronic Frontier Foundation ( EFF), een Amerikaanse digitale-burgerrechtenorganisatie, noemt de actie van AOL 'paternalistisch'. Volgens de EFF kan het systeem van AOL misbruikt worden. Iemand die een concurrent wil uitschakelen, kan in een spambericht bijvoorbeeld het adres van die concurrent 'aanprijzen', waarna AOL de site blokkeert. Het beleid om abonnees de toegang tot 'spamvertized websites' te ontzeggen, maakt onderdeel uit van AOL's offensief tegen spam. Samen met andere internetaanbieders heeft AOL al diverse rechtszaken tegen spammers aangespannen. Ook maakt AOL gebruik van filters om spam de hoeveelheid spam binnen de perken te houden. Volgens AOL werpt het anti-spambeleid zijn vruchten af. Vorige maand nam het aantal spammailtjes met 27 procent af. Op 20 februari ontving de provider nog 2,6 miljard spammailtjes gericht aan zijn abonnees. Een kleine maand later, 17 maart, was dit gedaald tot 1,9 miljard. Het aantal klachten van abonnees over spam daalde in dezelfde periode bijna van 12,7 miljoen tot 6,8 miljoen.