Dit heeft USA Today vernomen uit bronnen binnen de FTC. De Federal Trade Commission doet een anti-trustonderzoek naar de Instant Messaging-diensten van AOL in het licht van de overname van Time Warner door de provider. Het zou lastig zijn voor de FTC om de praktijken van AOL aan te merken als 'anti-competitief'. Haar software is immers gratis te downloaden, waarmee er geen sprake zou zijn van zakelijk voordeel. Zoals bekend heeft America Online zo ongeveer een monopolie met haar chatprogramma's. AOL's Instant Messenger heeft zo'n 85 miljoen gebruikers. Daar bovenop komen nog eens 70 miljoen ICQ-gebruikers. Hiermee zou 's werelds grootste provider een marktaandeel van meer dan 80 procent hebben. Andere aanbieders van dergelijke programma's kijken likkebaardend naar de miljoenen gebruikers van AOL. Zij willen graag dat alle diensten probleemloos met elkaar kunnen communiceren. AOL doet er op haar beurt alles aan om dat te voorkomen, met kat-en-muis spelletjes tot gevolg. Het meest recente voorbeeld is de blokkade van de chatdienst van Imici door AOL. De afgelopen dagen heeft AOL tot drie keer toe haar diensten geblokkeerd, even zovele keren hebben de programmeurs van Imici weer de blokkade proberen te omzeilen. Eerder deed America Online hetzelfde met de programma's van onder meer Microsoft en AT&T.