AOL maakte dit nieuws vandaag bekend. De overname is een teken dat AOL de strijd om een aandeel in de online advertentiemarkt nog niet heeft opgegeven.

Toekomst van AOL

Het bod van 44,6 miljard dollar van Microsoft op Yahoo, eind vorige week, leidde tot de vraag wat de plannen zijn van AOL, dat al een tijd bezig is om zichzelf te hervormen tot een groot online advertentiebureau. De vraag is of AOL dit op eigen kracht zal kunnen of dat ook dit bedrijf kandidaat is voor een grote overname. Het bedrijf is al enige tijd bezig met het vormen van een online advertentienetwerk, genaamd Platform A, hetgeen de basis moet vormen voor de toekomstige groei van het bedrijf.

Moederbedrijf Time Warner vraagt zich echter langzamerhand af of het niet tijd wordt om AOL af te stoten en verder te laten gaan als zelfstandig bedrijf. Jeffrey Bewkes, de nieuwe topman binnen Time Warner, liet in november 2007 al weten dat hij overwoog om onderdelen van het bedrijf te verkopen ten behoeve van strategisch voordeel. Het aandeel van Time Warner staat al jaren stil, nadat de fusie met AOL in 2001 niet de beloofde resultaten bracht.

Google of News Corp.

Wanneer daadwerkelijk wordt besloten om AOL af te stoten, zou Google een belangrijke kandidaat kunnen zijn voor de overname. De zoekgigant bezit al vijf procent van de aandelen in het bedrijf en is bezig met de aankoop van een andere grote speler op de markt, DoubleClick. Een andere kandidaat voor de overname zou News Corp. kunnen zijn, het bedrijf van Rupert Murdoch, dat eerder al aantoonde grote investeringen te durven doen met de aankoop van MySpace.

Analisten denken echter dat er weinig animo zal zijn om het bedrijf te kopen. Michael Nathanson, analist bij Bernstein Research: "De mogelijke deal tussen Microsoft en Yahoo ontneemt AOL de twee belangrijkste kandidaten om het bedrijf over te nemen. Er blijft niet echt een bedrijf over dat de diensten van AOL nodig heeft of het bedrag ervoor wil betalen dat het waard is.

Investeringen

AOL heeft in het afgelopen anderhalf jaar meer dan een miljard dollar geïnvesteerd in het versterken van haar positie op de online advertentiemarkt. Er zijn bedrijven aangekocht met specialisaties in verschillende gebieden van nieuwe media-advertenties, waaronder gerichte advertenties op basis van sitebezoek en advertenties voor mensen die internetten met de mobiele telefoon.

De strategie heeft tot op heden echter nog geen vruchten afgeworpen. De verkoop van advertenties stegen weliswaar met 13 procent, maar die inkomsten werden teniet gedaan door 851 duizend abonnees die het bedrijf de rug toekeerden.