Dat blijkt uit bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC ingediende documenten over de dinsdag bekendgemaakte investering van 100 miljoen dollar die AOL in Amazon zal doen. De investering is onderdeel van een marketingovereenkomst waarbij de twee bedrijven elkaars producten zullen promoten. Uit de documenten blijkt dat de partijen zijn overeengekomen dat AOL een vriendelijk bod mag uitbrengen op Amazon. Afgesproken is dat dat bod voorgelegd moet worden aan het bestuur van Amazon. Tegelijk verhindert de overeenkomst AOL om een openbaar bod zonder goedkeuring van Amazon uit te brengen. AOL heeft op dit moment een belang van ongeveer 2 procent in de webwinkel. Dat belang zal AOL minimaal twee jaar vasthouden. Gedurende die periode mag AOL zijn belang niet uitbreiden tot meer dan 5 procent zonder toestemming van Amazon. De afspraken vervallen op het moment dat een derde partij een bod op Amazon uitbrengt, of op het moment dat het bedrijf zelf openbaar op zoek gaat naar een overnamekandidaat. Amazon en AOL kwamen dinsdag overeen gezamenlijk online winkeldiensten te ontwikkelen en elkaars producten te promoten. Het aanbod van Amazon zal meer onder de aandacht van AOL-gebruikers worden gebracht. Amazon zal onder de overeenkomst onder meer abonnementen voor de internetdienst en andere diensten van AOL Time Warner verkopen. De overeenkomst geldt ook voor de internationale activiteiten van de twee bedrijven.