Dit zegt Kevin Conroy, manager van AOL Music. Het is de bedoeling dat het kopen van muziek net zo makkelijk wordt als het chatten via AIM. Opmerkelijk is dat Conroy niet afkerig zou zijn als Pressplay, de concurrent van MusicNet, ook AIM zou gaan implementeren. Jay Smith, vice-president van muzieklabel EMI, is zeer te spreken over de mogelijke marketingkracht van AIM. "Instant Messaging is vandaag de dag waarschijnlijk de meest efficiënte online marketingmethode in de Verenigde Staten", zegt hij tegen Reuters. EMI is één van de bedrijven achter MusicNet. Efficiënt of niet, zelfs de meest fanatieke Amerikaanse liefhebbers hebben niet meer dan negen dollar per maand over voor muziek. Zo blijkt uit een recent rapport van onderzoeksbureau Forrester. Volgens onderzoeksbureau Jupiter peinst 47 procent van de Europese internetgebruikers er niet over om te betalen voor muziek. Slechts 16 procent heeft eventueel geld over voor de downloads. Het idee van een muziekuitwisseldienst via Instant Messaging is niet nieuw. Het programma Madster, voorheen genaamd Aimster, wisselt muziekbestanden op deze manier. Net zoals bij Napster en KaZaA is deze dienst een doorn in het oog van de muzieklabels, omdat de gebruikers hierdoor op grote schaal auteursrechten zouden schenden. Wanneer de nieuwe MusicNet versie met AIM software uitkomt is nog niet bekend.