AOL heeft een Nederlandstalige versie van zijn sociale netwerksite Bebo geopend. Bezoekers uit Nederland gaan automatisch naar de Nederlandse voorpagina. Ook in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje gingen maandag de nationale versies officieel van start, meldt AOL in een persbericht.

Bebo biedt gebruikers onder meer een 'nieuwtjes-stream', waarbij ze updates van vrienden afkomstig van sites als Twitter, YouTube, Flickr, Facebook en Myspace chronologisch zien binnenkomen. Overigens bieden ook Windows Live en FriendFeed een dergelijke functie.

Filmtrailers

Als nieuwe contentpartners voor Bebo meldt AOL onder meer AlloCiné, RTL's Clipfish, Telecom Italia's Yalp!, Diagonal View en Preview Networks’ Filmtrailer. Van dit rijtje zijn alleen de filmtrailers in de Nederlandstalige versie beschikbaar.

Bebo is onderdeel van AOL's afdeling 'People Networks', waar ook onder meer AIM en ICQ onder vallen. Bebo claimt in Groot-Brittannië, de VS, Ierland, Australië, Nieuw-Zeeland, Canada en Polen maandelijks 22 miljoen unieke bezoekers te trekken.

Zware concurrentie

Bebo krijgt het zwaar om in Nederland marktaandeel te veroveren. Hyves heeft al meer dan zeven miljoen leden. Ook Facebook en Netlog tellen honderdduizend Nederlanders als geregistreerde gebruikers. MySpace lukte het eerder niet om voet aan de grond te krijgen in ons land. Het bedrijf opende in februari een kantoor in Amsterdam, maar gooide voor het eind van het jaar de handdoek in de ring.