Time Warner richt zich sinds het aantreden van ceo Jeff Bewkes in 2007 meer op het produceren van content en steeds minder op het distribueren daarvan. Zo is dit jaar de kabeldivisie, Time Warner Cable, al afgestoten met diens netwerk.

In brokken

AOL is het volgende slachtoffer van de nieuwe strategie. Dat komt mede door sterk teruglopende inkomsten. De internettak lijdt onder de crisis: het aantal advertenties neemt af, en ook lopen steeds meer betalende abonnees voor de online-diensten weg. De directie laat investeerders weten dat het één of meer delen van de AOL-activiteiten gaat afstoten. Dat gebeurt dan in één of een serie van transacties.

Time Warner stelt dat er nog geen definitieve beslissing is genomen. De Amerikaanse mediareus is in 2000 samengegaan met AOL, toenmalig internetprovider, portal en eigenaar van Netscape. De aankomende breuk heeft maar weinig mensen verrast. Onlangs zijn er al AOL-topmensen vervangen

Miljardenfusie

AOL is al jaren een zorgenkindje voor Time Warner. De internetzeepbel heeft het gecombineerde bedrijf AOL Time Warner miljarden aan beurswaarde gekost. Die was bij het samengaan in totaal 350 miljard dollar, op basis van hooggespannen - en naar later bleek: overspannen - verwachtingen. De gezamenlijke omzet bedroeg toen 'slechts' 30 miljard dollar.

Daarna is de overgenomen internettak blijven kwakkelen in de online-advertentiemarkt. AOL-topman Steve Case ontsnapte in 2002 ternauwernood aan ontslag. Enkele maanden later mag hij alsnog opstappen. In 2003 heeft het moederbedrijf besloten de inmiddels besmeurde AOL-naam te schrappen uit de bedrijfsnaam. De online-activiteiten lijden recordverliezen en moeten monsterbedragen afschrijven. Ruim 100 milard dollar aan waarde is verdampt.

Microsoft

In 2005 kwamen de eerste berichten naar buiten dat Time Warner de internetaankoop mogelijk weer wil verkopen. Vervolgens zijn er echter ook gesprekken geweest met Microsoft voor een vergaande samenwerking.

Het is anno 2009 nog niet bekend of er al gesprekken met kopers zijn. AOL is kleiner dan Yahoo, waar Microsoft mee wil samenwerken - na een mislukte overnamepoging - om het op te nemen tegen Google.