Sinds vorige week krijgen gebruikers van ICQ een kleine banner op hun scherm. Deze wordt opgenomen binnen het schermpje dat in beeld verschijnt als ICQ wordt opgestart. De getoonde banners zijn nu nog niet commercieel van aard, maar maken reclame voor diensten van ICQ zelf. Tegenover CNet bevestigt een woordvoerder van AOL dat het bedrijf van plan is ICQ commercieel te gaan uitbaten. Het is nog niet duidelijk wanneer derde partijen kunnen gaan adverteren via de ICQ-software. Alleen internetters die de laatste versie van ICQ – 2000b- gebruiken, krijgen overigens de bannertjes te zien. Verrassend is de stap niet. In AOL's eigen Instant Messenger (AIM) wordt al langer reclame gemaakt door derde bedrijven. AIM heeft 84 miljoen gebruikers, terwijl ICQ met 88 miljoen geregistreerde gebruikers 's werelds meestgebruikte IM-dienst is. Alhoewel Instant Messenger-diensten heel populair zijn, betwijfelen analisten of het adverteren via deze software wel effectief is. Sommigen denken zelfs dat gebruikers alleen maar geïrriteerd zullen raken. America Online kocht ICQ in 1998.