America Online (AOL), de grootste provider in de VS, heeft het aantal ongevraagde commerciële e-mailtjes in een maand tijd met 27 procent zien dalen, schrijft persbureau Reuters. Op 20 februari ontving de provider nog 2,6 miljard spammailtjes gericht aan zijn abonnees. Een kleine maand later, 17 maart, blijkt dit te zijn gedaald tot 1,9 miljard. Het aantal klachten van abonnees over spam daalde in dezelfde periode bijna van 12,7 miljoen tot 6,8 miljoen. Volgens Nicholas Graham van AOL is deze daling te danken aan betere filtertechnieken van de provider en de angst van spammers om vervolgd te worden vanwege de nieuwe spamwet die per 1januari in de VS in werking is getreden. Mogelijk weerhoudt de juridische strijd van AOL, EarthLink, Microsoft en Yahoo spammers er ook van de verzendknop in te drukken. Deze vier bedrijven kondigden ongeveer twee weken geleden aan zeker 220 rechtszaken te starten tegen vermeende spammers. Overigens bleek deze week nog uit diverse Amerikaanse onderzoeken dat spam 'irritanter dan ooit wordt gevonden' door de internetgebruikers. 29 Procent van de ondervraagden zou het e-mailgebruik hebben verminderd door de grote hoeveelheid spamberichten. In juni was dit nog 25 procent.