Dat zegt de Nederlandse iPhone applicatieontwikkelaar Vincent Verweij van Makayama op de iCE Amsterdam conferentie over mobiele applicaties en strategie in de Westergasfabriek. Hij twijfelt of de ongeveer 50 aanwezige toehoorders nog wel hun pijlen op de App Store willen richten omdat het steeds moeilijker wordt om daar geld te verdienen. "Daarom denk ik dat steeds meer developers gaan overstappen naar andere platforms."

Verweij ontwikkelt applicaties in eigen beheer met een bedrijfje van drie man. Hij ontwikkelt geen applicaties in opdracht voor bedrijven. Zijn meest succesvolle applicatie, Television (2,39 euro), heeft tweeënhalve maand op de hoogste positie in de App Store gestaan. De app aggregeert uitzendingen van 72 internationale tv-programma's.

Niet alleen concentreren op iPhone

Zeker de kleinere bedrijfjes hebben het moeilijk om te concurren. Verweij ziet enerzijds grote merken die beginnen met het ontwikkelen van eigen applicaties voor de iPhone, zoals EA met The Sims. Anderzijds zijn er veel hobbyisten die in de avond zitten te programmeren. Er wordt ook veel gekopieerd. Vlak na het uitkomen van de App Store was het bijvoorbeeld mogelijk om een stembesturingsapplicatie te verkopen voor 10 euro. "Een maand later was er een concurrent met een zelfde applicatie voor 99 cent, de maand daarna was er een gratis app. Je kunt niet concurreren met gratis", zegt Verweij.

Daarom raadt hij ontwikkelaars aan zich 'zeker niet alleen' op de iPhone te concentreren. "Wij proberen het nu ook met applicaties in andere winkels." Bijvoorbeeld in de Ovi Store van Nokia maar ook Windows Marketplace. De verkoop van applicaties die hij in deze app-winkels heeft staan trekt flink aan, zegt Verweij. Bijkomend voordeel is dat er nog niet zoveel ontwikkelaars zich richten op deze alternatieven voor de App Store. Verweij heeft vooral grote verwachtingen van het nog te verschijnen Windows Mobile 7.

Geen succesverhaal

Niet iedereen deelt de mening van Verweij. Een aantal ontwikkelaars wezen er op de iPhoneDevCamp van afgelopen woensdag op dat het niet erg makkelijk is om over te stappen naar een andere programmeertaal. Ook wordt getwijfeld aan de mogelijkheden van andere applicatiewinkels. Mede-oprichter van Twitter en iPhone-ontwikkelaar Dom Sagolla zegt tegenover Webwereld: "Noem mij één enkel succesverhaal van applicaties in alternatieve app stores. Die zijn er gewoon niet."

Volgens Sagolla wordt er ook één erg belangrijk punt vergeten. "Het is niet het toestel dat de grote aantrekkingskracht heeft, het geheim zit hem in iTunes. Dat voordeel hebben de andere platforms niet." Sagolla bedoelt hiermee dat iTunes-gebruikers al lang gewend zijn om te betalen voor digitale producten. Een dergelijk model is nog niet ingevoerd bij andere diensten.

Apple kan alleen nog maar verliezen

"Neem bijvoorbeeld Google met Android. Google-gebruikers zijn gewend om alles gratis te krijgen. Ze zijn niet gewend aan betalen." Toch ziet hij wel de potentie van de nieuwere applicatiewinkels. Maar ontwikkelaars kunnen volgens hem beter afwachten tot die diensten volwassen zijn. Volgens hem is het wel erg moeilijk om een gratis, open platform om te zetten in geld. De beste kansen liggen wat hem betreft bij Google met Android. En: "Apple's marktaandeel is zo groot, dat ze alleen nog maar kunnen verliezen."