Karl Hayden was gefrustreerd omdat zijn tien maanden oude G5 Imac, die verschillende mankementen vertoonde, niet snel genoeg door de klantenservice van Apple werd vervangen. Hij dreigde een wandeling van 251 kilometer af te leggen van Dublin naar Cork, om aan te tonen dat hij de Imac sneller te voet kon langsbrengen, dan Apple de computer zou ophalen.

Haydens Imac ging op 14 juli kapot, waarna verschillende onderdelen, zoals de voeding, werden vervangen. Omdat dit niet hielp, beloofde Apple de computer te vervangen. Op 14 augustus zou Apple het defecte apparaat ophalen, waarna Hayden een nieuw exemplaar zou ontvangen.

Maar Apple kwam niet, en was vijf dagen later nog steeds niet langsgeweest. Hayden was hierdoor zo gefrustreerd dat hij aankondigde zijn 'walk of shame' te ondernemen, zo meldt Ars Technica. "Apple is alleen geïnteresseerd in de invloed van negatieve publiciteit op de verkoopcijfers en de waarde van de aandelen. Ze reageren blijkbaar alleen op klachten van klanten als er actie wordt ondernomen om hun falen onder de aandacht te brengen", aldus Hayden.

Nadat Haydens geplande wandeling de nodige media-aandacht had gekregen, besloot Apple zich te verontschuldigen tegenover de gefrustreerde gebruiker. Hayden ontving telefonische excuses en een nieuwe 2 Ghz-Imac met aanvullend geheugen, omdat hij zelf het geheugen van zijn computer tot 2 GB had opgeschroefd, zo meldt Macworld.uk.