De jaarlijkse ranglijst wordt gepubliceerd door BusinessWeek op basis van onderzoek van de Boston Consulting Group (BCG). En in de top schitteren nog meer technologieconcerns: Nintendo op 7, Sony op 9 en Nokia op 10. IBM staat op plek 11, Research in Motion (RIM, de Blackberry-maker) op 12 en HP op 15.

De top 10 wordt verder gecomplementeerd met andersoortige concerns als Toyota (3), General Electric (4) Tata Group (6) en Procter & Gamble (8). Sociale netwerksite Facebook staat prominent op plek 25, boven andere techgiganten als Samsung (26) AT&T (26), eBay (33), Verizon (34) en Cisco (35). Chipbakker Intel moet het dit jaar doen met een magere 48ste plek. Het meest innovatieve Nederlandse bedrijf op de lijst is trouwens ING, op plaats 36.

Apple en Google domineerden de lijst ook voorgaande jaren. De opvallendste stijger dit jaar is Nintendo, dat vorig jaar nog op de 39ste plaats stond.

Creatief, juist in krappe tijden

Innovatieve bedrijven worden volgens de onderzoekers bij uitstek gekenmerkt door hun niet-aflatende investeringen in creatieve mensen en divers portfolio van producten, diensten en projecten. En die creatieve bedrijfscultuur wordt gekoesterd, in vette maar ook, zelfs vooral, in magere jaren.

Het zijn bedrijven die niet buigen voor jeremiërende Wall Street-analisten in krappe tijden en juist daardoor vóórlopen op de concurrentie als economisch en bedrijfsmatig de zon weer doorbreekt, zo legt BusinessWeek uit. Een ode aan de 'work hard, play hard'-mentaliteit in Silicon Valley.