Er komt een oplossing voor de bug in iOS 6.1 die kan leiden tot verstopping in de Exchange-servers. In een update op zijn support pagina schrijft Apple dat het de oplossing voor de problemen in kaart heeft en deze in een aanstaande software update beschikbaar te maken. Ook komt Apple met een tijdelijke oplossing.

Nieuw advies

Deze blijkt anders te zijn dan eerder advies van Microsoft. De Exchange-maker kwam woensdag in een supportdocument met drie tips. Het eerste was het opnieuw aanmaken van het Exchange-account, het tweede iOS-apparaten afknijpen met een specifieke regel op de Exchange-server en tot slot het volledig uitsluiten van iOS 6.1-apparaten door een blokkade in te stellen op de server.

Apple heeft een andere oplossing voor ogen. Gebruikers die de symptomen van verhoogde netwerkactiviteit en verminderde batterijleven ervaren, krijgen het advies de accountinstellingen van hun Exchange-kalender aan te boren. De tip luidt om de kalender-functie uit te schakelen, tien seconden te wachten, en weer in te schakelen.

Bekende problemen

Ondertussen werkt Apple aan een definitieve oplossing. Volgens Apple ontstaan de problemen specifiek bij een koppeling tussen iOS 6.1 en Microsoft Exchange versie 2010 P1 of later, of Microsoft Exchange Online op Office 365. Reden voor veel bedrijven om over te gaan tot het blokkeren van iPhones en iPads om getroffen servers te ontlasten.

De problemen tussen iOS en Exchange niet nieuw. Bij een lange traditie van strubbelingen met Exchange ActiveSync en mobiele apparaten blijken nog meer platforms te treffen en beperken zich niet enkel tot de kalenderfunctie.

Vooralsnog blijkt ook iOS 6.1 een zorgenkindje van Cupertino. Problemen met 3G-connectiviteit op de iPhone 4S vroegen dinsdag al om een softwareupdate van de iOS-versie die sinds eind januari beschikbaar is.