Forrester Research vroeg 5.000 Amerikaanse consumenten naar hun houding ten opzichte van milieuvriendelijke elektronische producten. Ruim 40 procent van hen zei bezorgd te zijn over het milieu, maar was niet bereid extra te betalen voor 'groene' producten. Dat zijn bijvoorbeeld computers of andere apparaten die minder energie verbruiken of die afkomstig zijn van een bedrijf met een actief recyclebeleid.

"Non greens"

Een minderheid van 12 procent van de respondenten zou wel extra willen betalen voor elektronica die minder schade aan het milieu toebrengt. Forrester noemt deze groep 'bright greens'. Hoe hoog de milieuheffing zou mogen zijn, komt uit het onderzoeksrapport niet naar voren, zo meldt Ars Technica.

De grootste groep (47 procent) zijn 'non greens', die zich niet bekommeren om de eventuele schade die hun elektronische apparaten aan het milieu toebrengen.

Topje van de ijsberg

Volgens Forrester zou Apple de meeste milieuvriendelijke klanten hebben (17 procent van de 'groene consumenten'), gevolgd door HP's Compaq (13 procent). Apples toppositie is opmerkelijk, aangezien dit bedrijf eerder dit jaar nog onder vuur is genomen door Greenpeace vanwege het gebruik van giftige stoffen.

Het onderzoeksbureau constateert verder dat Apple, Dell, HP, Sony en Toshiba al enige aandacht besteden aan milieuvraagstukken, maar benadrukt dat dit maar het topje van de ijsberg is. Pas als meer consumenten milieuvriendelijke producten aanschaffen, zullen ook de ict-bedrijven er meer aan doen.