Met een geschatte merkwaarde van 98.3 miljard dollar is Apple het meest waardevolle merk ter wereld. Dankzij een groei van 28 procent stevent het Coca Cola voorbij. De frisdrankgigant was de afgelopen 13 jaar de nummer één, maar zakt nu af naar plek drie. De nieuwe runner-up is Google, terwijl er in totaal zes techbedrijven zijn terug te vinden in de top tien van de jaarlijkse Best Global Brands-lijst van Interbrand.

De lijst bestaat sinds 2000 en wordt gebaseerd op basis van drie factoren. De financiële prestaties, de rol van het merk en de kracht van het merk worden gebruikt om de waarde te schatten. Bovendien een merken vertegenwoordigd zijn in ten minste drie grote continenten en minstens 30 procent van de omzet in het buitenland draaien.

Techmerken domineren

Het merk Apple groeit de laatste jaren stevig. Vorig jaar belandde de iPhone- en iPadmaker na een groei van maar liefst 58 procent op plek 9. Het was daarmee de grootste stijger van alle merken. Volgens Interband hebben “weinig merken zoveel mensen zo gemakkelijk bewogen”, en heeft Cupertino een legioen aan aanbiddende fans. “Het bedrijf plaatst de lat zodanig hoog voor esthetiek, eenvoud en gebruiksgemak, dat andere techmerken moeten volgen.”

Een andere stijger is Google, dat met een merkwaarde van 93,3 miljard dollar naast Coca Cola ook Microsoft (5e) en IBM (4e) voorbijstreeft. Verder vinden we Samsung op plek 8 en Intel op plek 9 terug. Samsungs merkwaarde groeide met 20 procent naar 39,6 miljard, mede door de dure - ruim 4 miljard dollar - maar niet te missen marketingcampagnes rond de Galaxy S4 en Galaxy Note II. Daarmee zijn de meeste merken in de top 10 nu techgerelateerde bedrijven.