Het apparaat, dat is voorzien van flashgeheugen met een opslagcapaciteit van 4 of 8 gigabyte, gaat respectievelijk 499 of 599 dollar kosten. Het hebbeding is alleen beschikbaar voor klanten van Cingular die een tweejarig abonnement afsluiten en zal het volgens Jobs niet op andere netwerken gaan doen.

Voor communicatie gebruikt Apple naast de gsm-standaard ook edge, wlan en natuurlijk Bluetooth. Dankzij het 3,5-inch scherm is er voldoende ruimte voor het draaien van applicaties, zoals een volledige versie van de Safari-webbrowser. Het touchscreen ondersteunt het gebruik van meerdere vingers om bijvoorbeeld foto's in omvang aan te passen.

Het toestel zal voicemails tonen als een lijst, die sterk lijkt op een e-mailinbox. In een samenwerking met Yahoo wordt een vorm van pushmail geboden, waarmee het toestel concurrentie vormt voor de Blackberry van RIM.

Wachten op lege batterij en iPhone

Wie belt of video kijkt moet volgens Jobs minimaal vijf uur zijn gang kunnen gaan op een batterij, terwijl het luisteren naar audio zestien uur kan duren voordat de lader nodig is. Naast de samenwerking met Yahoo werkt Apple Computers ook samen met Google voor de ingebouwde zoekfunctionaliteit.

Liefhebbers in de Verenigde Staten moeten in ieder geval tot juni wachten. In Europa zal het toestel pas eind 2007 op de markt komen, waarbij het nog niet duidelijk is in welke landen en wie de partner zal zijn. Aziaten kunnen de introductie in 2008 verwachten.

Itv

Minder lang hoeven klanten te wachten op Itv (officiële naam: Apple TV), een settopbox die het mogelijk maakt video's vanuit Itunes af te spelen op de televisie, in hoge kwaliteit. Het apparaat is behalve een videospeler ook een ontvanger voor maximaal vijf streams vanaf andere pc's op hetzelfde moment.

Wie niet genoeg eigen content heeft kan via de Itunes-winkel ook populaire series kopen. Volgens de Apple-topman neemt het aanbod toe door een overeenkomst met Paramount.

Volgens Jobs is er niets waar van tegenvallende verkopen en ziet zijn bedrijf - dat recentelijk de grens van twee miljard verkochte downloads doorbrak - juist de vraag groeien.

Omdat de onderneming tegenwoordig meer levert dan computers wordt de naam gewijzigd van Apple Computers Inc. naar Apple Inc. Aandeelhouders zagen het nieuws wel zitten, want tijdens de keynote schoot de koers omhoog om op het moment van schrijven zo'n zes dollar hoger te staan, ofwel een stijging van zo'n zeven procent.

De IDG News Service was bij de keynote aanwezig en maakte de volgende videoreportage.