Door van tevoren het navigatiesysteem te laten berekenen of langs de route voldoende telefoonmasten staan, zit je als beller nooit meer zonder signaal. Rijd je met Apple-navigatie aan, dan kun het tunnelexcuus niet gebruiken want de uitvinding zorgt automatisch voor een iets langer ritje mocht dat nodig zijn.

Lees ook: Apple's CarPlay zet Siri in de bijrijdersstoel 5 automerken die verdwijnen na Apple's iCar Hoe de zelfrijdende auto onze maatschappij verandert

Het patent dat Apple dinsdag indiende houdt rekening met telefoonmasten, geografische karakteristieken als bergen, weersomstandigheden en het aantal gebruikers op het mobiele netwerk. Met behulp van deze data weet een navigatiesysteem of de iPhone waarop de navigatie draait precies waar de gebruiker wel en niet kan bellen.

De sterkte van het mobiele signaal wordt tussentijds naar een server op afstand gestuurd en kan op een telefoon of navigatiesysteem worden uitgelezen, zo vermeldt het patent. Als meerdere gebruikers deze informatie delen, wordt deze steeds accurater en kunnen er op het display mooie heatmaps met signaalsterkte getoond worden.

Bedreiging voor autofabrikanten?

Apple roert zich de laatste maanden flink op gebied van automotive technologie. Zo wenst het een prominente aanwezigheid in het dashboard van automobilisten met CarPlay, steekt het veel energie in verbetering van zijn eigen kaartendienst en zou zelfs aan een eigen zelfrijdende elektrische auto werken.