Met de komst van de MSN Music Store, die donderdag in de VS werd geopend, wordt de aloude strijd tussen Apple en Microsoft overgebracht naar de online muziekmarkt. Microsoft heeft onomwonden aangegeven de succesvolle iTunes Music Store van Apple te willen uitdagen. Op de achtergrond van de strijd tussen de twee muziekwinkel speelt echter een veel belangrijkere: die van de verschillende muziekformaten. De industrie kan namelijk nog niet voldoen aan de wens van de consument om álle mogelijke bestanden op álle apparatuur af te spelen. Waar Apple met zijn online winkel en de uiterst succesvolle muziekspeler iPod inzet op het aac-formaat, kiest Microsoft voor het eigen wma. Op een iPod kan geen wma worden afgespeeld. Microsoft moet het dan ook hebben van de draagbare muziekspelers van andere partijen, zoals Creative of iRiver, die op hun beurt geen liedjes van de iTunes Music Store kunnen afspelen. De geslotenheid van het systeem van Apple is volgens Microsoft dan ook zijn zwakte. Apple voelt zich als marktleider echter zeker van zijn zaak. "Het grootste probleem bij MSN Music Store is dat de gedownloade songs niet op een iPod kunnen worden afgespeeld", zo stelt bijvoorbeeld Eddie Cue van Apple, vice president van de applicatieafdeling, tegenover CNet. Topman Greg Joswiak voegde daar in The Wall Street Journal aan toe dat de dienst van Microsoft simpelweg niet goed genoeg is. Hij wijst erop dat de catalogus van Microsoft, op dit moment bestaande uit zo'n 500.000 liedjes, niet kan tippen aan de miljoen songs tellende catalogus van Apple. Ook het feit dat Microsoft advertenties op zijn dienst toelaat, resulteert bij Apple in schampere commentaren.