Zo prijkt Apple onderaan de ranglijst in de categorie Electronica van Climate Counts. Deze nieuwe nonprofit-organisatie wil jaarlijks een lijst uitgeven waarin het bedrijven rangschikt op grond van hun pogingen om klimaatveranderingen tegen te gaan. De organisatie moedigt consumenten aan om hun aanschafgedrag af te stemmen op de ranglijst.

Apple bungelt onderaan in de categorie Electronica, met een score van 2. De organisatie geeft de Ipod-maker het predikaat 'Een keuze om te vermijden voor de klimaatbewuste consument' mee. Climate Counts constateert dat Apple 'nog geen zinvolle maatregelen heeft genomen tegen klimaatverandering'. Ook zegt de organisatie geen informatie te kunnen vinden over initiatieven van Apple om zijn impact op klimaatveranderingen in kaart te brengen.

Canon doet het met een score van 77 een stuk beter en voert de lijst aan in de categorie Electronica. De laagste score in het onderzoek van Climate Counts werd behaald door Amazon. In de categorie Internet/Software scoort de webwinkel 0 punten. Het bedrijf lijkt volgens de milieuorganisatie niets te doen tegen klimaatverandering. Ook Ebay doet het slecht in deze categorie, met een score van 2. Yahoo voert de ranglijst van klimaatbewuste internetbedrijven aan met een score van 36, gevolgd door Microsoft (31) en Google (17).

Climate Counts beoordeelde 56 bedrijven in acht categorieën. De organisatie is een initiatief van yoghurtmaker Stonyfield Farm en Clean Air-Cool Planet, een nonprofit-organisatie die de opwarming van de aarde bestrijdt. Greenorder, een adviesbureau over bedrijfsverantwoordelijk op het gebied van milieu, heeft de scores van het onderzoek geverifieerd.

De score van Apple is opvallend omdat topman Steve Jobs begin mei nog verklaarde dat het bedrijf veel groener was dan hij had gedacht. Ook de score van Google valt wat tegen, gezien het initiatief om 10 miljoen dollar te investeren in zonne-energie en hybride auto's.