Het businessmodel, dat veel overeenkomsten vertoont met de 'comes with music'-deal die Nokia eind vorig jaar met Universal sloot, is een potentieel duwtje in de rug voor de kwakkelende muziekindustrie en kan de vraag naar een nieuwe generatie van Apple's hardware stimuleren, meldt de Financial Times.

Prijs per apparaat

Apple heeft nog geen commentaar gegeven op het nieuws, maar volgens bronnen hangt het nieuwe businessmodel alleen nog op de vraag wat het bedrijf zal moeten betalen aan platenmaatschappijen voor toegang tot hun muziekbibliotheken.

Nokia betaalt naar verluidt bijna 80 dollar per verkochte telefoon aan haar partners in de muziekindustrie. Apple heeft daarentegen tot nu toe slechts 20 dollar per verkocht apparaat betaald. Marktonderzoek heeft uitgewezen dat consumenten veel interesse hebben in deals waarbij de kosten voor muziek worden verwerkt in de prijs van het apparaat dat zijn aanschaffen. Ook een maandelijks abonnement ziet de gemiddelde consument wel zitten.

Maandabonnement

Apple zou dan ook naast de bundelprijs aan het onderzoeken zijn wat de mogelijkheden zijn voor een verkoopmodel waarbij de consument een maandelijks bedrag betaalt voor toegang tot muziek.

Een dergelijk model zou echter alleen gunstig zijn voor de iPhone, omdat klanten daar al maandelijks een afrekening van krijgen via de telecomprovider. Het alternatieve businessmodel met de inclusieve bundelprijs zou daarentegen gunstig zijn voor zowel de iPhone als de iPod.