Apples merkwaarde groeide met maar liefst 84 procent, en dat is voor een groot deel te danken aan de iPad en aan de iPhone. Deze ontwikkeling past in een trend. De populariteit van tablets en smartphones betekende ook voor veel andere technologie- en telecombedrijven een groei van de merkwaarde, zegt een woordvoerder van Millward Brown. Appels merk zou nu 153 miljard dollar waard zijn.

Googles merkwaarde daalde met 2 procent naar 111 miljard dollar. De daling komt onder andere doordat het bedrijf fors investeerde in mobiele platforms, zoals Android, en de Chrome browser, terwijl daarvan het terugverdienmodel onduidelijk is. Dat Google zich terugtrok uit China was minder belangrijk. Dat heeft er wel voor gezorgd dat de merkwaarde van Baidu hard steeg: met 141 procent.

Baidu en Facebook snelle groeiers

Baidu is daarmee het op één na hardst groeiende merk in de top 100. De snelste groeier is Facebook: met 246 procent groei in merkwaarde staat het nu op de 35ste plaats. Baidu staat op 29. Overigens zijn er 12 Chinese merken in de top 100, en één ervan staat in de top 10, op nummer 9: China Mobile Ltd.

In de detailhandel tonen de cijfers een verdere verschuiving naar e-commerce. De beste merkwaarde in deze branche was voorheen Walmart (nu op nr. 15), en is nu Amazon (nu op nr. 14). Walmarts merkwaarde daalde met 5 procent, terwijl die van Amazon steeg met 37 procent.

ICT overheerst top-10

Het gaat so wie so goed met de technologie- en telecom merken. De hele top-3 bestaat uit bedrijven in deze categorie, en dat geldt in totaal voor 6 van de 10 merken in de top: 1. Apple, 2. Google, 3. IBM, 4. McDonalds, 5. Microsoft, 6. CocaCola, 7. AT&T, 8. Mallboro, 9. China Mobile, 10. General Electric.

Millward Brown baseert de zogenoemde BrandZ waardering van merken deels op financiële data van Bloomberg en andere analyses, net zoals investeringsbanken dat doen. Het marktonderzoeksbureau berekent dan hoeveel van de verdiensten is terug te voeren het merk en hoeveel op de goede klantrelaties. Ook het groeipotentieel van de merk-gerelateerde verdiensten is meegenomen in de berekeningen.