Een redacteur van The New York Times verhaalt vermakelijk over zijn eerste gebruikservaringen met Apple Pay op het blog Bits en daaruit blijkt dat er nog heel wat te winnen is voor Apple. Logisch, gezien de korte tijd dat ermee kan worden betaald. Veel winkelpersoneel moet er nog aan wennen, maar over het algemeen zijn de ervaringen gematigd positief.

Twee opmerkelijke bevindingen

Twee details verdienen nog nadere uitwerking volgens redacteur Mike Isaac. Ten eerste, en dat is een taak voor Apple en zijn retailparters: als je betaalt met Apple Pay heb je niks aan de zo geheten loyalty cars. Je kent ze wel: de AH Bonuskaart of de kaart van de Gamma. In het betaalproces is er geen rekening gehouden met dergelijke kaarten.

Een ander lastig fenomeen is het winkelpersoneel. In ongeveer de helft van de gevallen wist het winkelpersoneel wel van Apple Pay, maar in een aantal zaken die wel de betaaldienst zegt te ondersteunen, kreeg Isaac slechts een blik vol onbegrip. Ook van medeklanten in de rij, overigens.

In enkele gevallen verliep het betalen niet bepaald vlekkeloos, een keer zelfs helemaal niet.