Apple’s onderdirecteur van softwarediensten Eddy Cue zegt dat het Apple de prijzen van e-books niet heeft verhoogd. Het Amerikaanse ministerie van Justitie is een proces gestart tegen een e-bookkartel dat geleid zou worden door Apple en daarom werd de eigenaar van de iBookstore gisteren gehoord, meldt persbureau Reuters.

Volgens Cue zijn de prijzen misschien hoger geworden, maar is dat een logisch gevolg van de uitbreiding van het assortiment die consumenten meer keuze hebben gegeven. Hij bestrijdt het idee dat Apple de aanschafprijs van e-books bewust heeft verhoogd door uitgevers te dwingen hogere prijzen te voeren.

Apple blijft over in kartelzaak

Apple zou in 2010 met de komst van de iBookstore een prijsbereik hebben afgesproken waarbij Apple een deel van de opbrengst van de verkoop van e-books via zijn kanaal krijgt. Vorige week vertelde uitgever Penguin dat dit model ervoor zorgde dat uitgevers gingen samenwerken om prijzen te bepalen. De kartelvorming is volgens de uitgevers een direct gevolg van Apple’s eisen.

De vijf grote uitgevers hebben inmiddels allemaal geschikt en alleen Apple blijft nu over in de zaak van Justitie tegen het e-bookkartel. Apple’s Eddy Cue heeft gisteren gesteld dat het bedrijf de prijzen van e-books niet heeft verhoogd.

Prijsstijging e-books

De openbare aanklager probeert nu vast te stellen dát de prijzen zijn gestegen, maar zelfs daar is discussie over. Cue stelt dat een eventuele hogere totaalprijs niet verrassend is, omdat uitgevers al langer moeite hadden met de bodemprijzen van e-bookaanbieder Amazon. “[De uitgevers] hadden aangegeven dat ze hogere prijzen van ons verwachtten”, getuigt Cue.

Econoom Richard Gilbert verklaarde gisteren voor de aanklagers dat zelfs als de prijs van e-books op de markt in het geheel is gedaald, de prijzen bij bepaalde segmenten - bijvoorbeeld de bestsellers - wel zijn gestegen. De vermeende afspraken van Apple met de uitgevers zouden klanten hierdoor schade hebben toegebracht, denkt Gilbert.

Goed voor de markt

Cue bestrijdt dit. Met de komst van Apple is het aanbod e-booktitels flink uitgebreid en dat verklaart volgens Cue grotendeels waarom de prijzen in die segmenten stegen, meldt Cnet. Amazon voerde lagere prijzen, maar bood veel minder keuze bij populaire titels. De bredere catalogus is goed voor de markt, stelt Cue.