Dat schrijft de LA Times op basis van bronnen binnen de muziekindustrie. Apple zou zich zorgen maken over de slinkende voorsprong van iTunes, dat de hete adem van populaire streamingdiensten zoals Spotify, Beats Music en Deezer in de nek voelt. Maar ook in de portemonnee, zo schrijft de krant, aangezien de explosieve groei van iTunes-verkopen sinds 2013 stagneert.

Concurrentievoordeel

Apple is bang dat het zijn concurrentievoordeel kwijt raakt in de zich razendsnel ontwikkelende digitale muziekindustrie. Het bedrijf pusht daarom voor meer exclusieve muziekdeals, vergelijkbaar met die van Hollywood-studio's bij het uitbrengen van nieuwe films voor thuiskijken. Ook individuele artiesten worden benaderd.

Als voorbeeld geeft het bedrijf het laatste album van zangeres Beyonce, dat exclusief uitgebracht is op iTunes en het snelst verkopende album ooit werd in de digitale muziekwinkel.

Miljarden winst

iTunes heeft de afgelopen jaren niets minder dan klinkende winstcijfers laten zien. Begin vorig jaar tikte de teller 25 miljard verkochte nummers aan. Bij de eerste cijfers van 2014 draaide de 'iTunes/Software/Services'-divisie - die overigens ook de inkomsten uit de App Store, AppleCare en iBooks omvat - een kwartaalomzet van 4,4 miljard dollar. In de Verenigde Staten zorgt iTunes voor circa 80 procent van alle downloadverkopen.

Volgens de laatste cijfers van analistenbureau Nielsen Soundscan nemen echter de downloads van nummers (12 procent) en albums (13 procent) af in de afgelopen twee maanden.