Apple slikt na twee jaar dreigen ineens zijn aanklacht tegen Apfelkind in. In oktober 2011 eiste Apple dat Apfelkind, een kindercafé in Bonn, zijn merk en logo aanpaste. Het beeld van een kinderhoofdje in een appel zou inbreuk maken op het merkenrecht van het Amerikaanse techconcern. Maar Christin Römer, de eigenares en manager van Apfelkind, weigerde pertinent.

Merk- en patentagressie

Het draaide uit op een PR-nachtmerrie voor Apple, en een PR-droom voor Römer. Zowel het bedrijf als het logo van Apfelkind vertonen namelijk weinig overeenkomst met het beeldmerk van Apple. De kwestie is daarmee een schrijnend voorbeeld van de doorgeslagen merk- en patentagressie van techbedrijven in het algemeen en Apple in het bijzonder.

Het logo van Apfelkind naast dat van Apple. Zoek de verschillen...

Naast het uiten van juridische dreigementen voerde Apple ook onderhandelingen met het Duitse bedrijf. Die moest daarbij beloven het bestreden logo niet te gaan gebruiken voor computerapparatuur of hoesjes voor elektronica. Voor Apfelkind geen probleem, maar de overeenkomst zou ook strikt geheim moeten blijven, en dat weigerde Römer. En nu heeft Apple plotseling, zonder verder overleg of overeenkomst, zijn claims helemaal laten vallen, vertelt de eigenares aan de Duitse publieke omroep WDR.

Versus de Beatles

In het verleden heeft Apple een langdurige juridische strijd uitgevochten met de Beatles over het gebruik van een appel-logo. Daarbij is het bedrijf van Steve Jobs voor de rechter gesleept omdat het met zijn appel-beeld tóch in de muziekbusiness is gegaan, wat een overeenkomst uit 1981 zou schenden.