De 'niet goed, geld teruggarantie' geldt voor Europeanen die na het downloaden van een betaalde app of liedje merken dat het spelletje of het muzieknummer niet aan de verwachtingen voldoet. Zij kunnen dan binnen veertien dagen hun geld terugeisen. Maar de app blijft wel op de telefoon staan en kan nog gewoon worden gebruikt, zoals Webwereld afgelopen weekeinde al meldde.

Een gebruiker blijkt in korte tijd meer dan tien apps te hebben gedownload en heeft zijn geld teruggevraagd en gekregen. Maar dat is niet aan de aandacht van Apple ontsnapt. De man heeft te horen gekregen dat hij voor nieuw aangekochte apps geen geld meer terugkrijgt, althans niet automatisch, meldt iDownloadblog.

Popup met waarschuwing

De recidivist krijgt een popup te zien waarin die waarschuwing van Apple staat. Daarin wordt gesteld dat bij het kopen van de app de gebruiker akkoord gaat dat hij niet binnen veertien dagen zijn geld kan terug eisen. Die waarschuwing wordt juridisch dichtgetimmerd in de beleidsregels die Apple heeft opgesteld als grond voor de Europese niet goed, geld teruggarantie.

Overigens kan je dan nog wel een poging doen om je geld terug te krijgen, zoals dat ook al eerder kon. In dat geval moet je Apple contacteren en je zaak bepleiten, schrijft Digital Trends. En dan hopen dat Apple over zijn hart strijkt.