Geen slaapzakken meer in het straatbeeld als er een nieuwe Apple-gadget op de markt komt. De lange rijen voor de gesloten Apple Store in de vroege morgen van een productlancering lijken passé. Retail-koningin Angela Ahrendts heeft haar personeel in de Apple Stores gemaand voortaan klanten te verwijzen naar de online Apple-winkels als zij producten willen kopen. Dat blijkt uit een interne memo in handen van Business Insider.

Geen rij, geen slaapzakken, geen tekort

Apple's winkelbaas Ahrendts wil hiermee voornamelijk pragmatisch zijn, want ze vindt het geen gezicht als er bij een productlancering de mensen een straatlengte voor de winkel al moeten aansluiten in de wachtende en smachtende rij. Slaapzakken voor de deur, dat moet dus voortaan voorkomen worden.

Daarnaast is het algemeen gebruik binnen Apple's toeleveringsketen dat er standaard een tekort aan nieuwe producten is in de winkels nadat er een nieuw product in de schappen komt te liggen. De voorraden zijn vaak in een ochtendje op. Dat helpt de verkopen in de eerste paar weken zeker niet. Ook de Apple Watch zal slechts in beperkte mate in de winkels komen te liggen.