De prijzen van de films variëren van tien tot vijftien dollar. Jobs beloofde tijdens zijn aankondiging dat er wekelijks nieuwe films worden toegevoegd. Apple heeft op dit moment een overeenkomst met vier filmmaatschappijen, die allen in handen zijn van Disney. Analisten verwachten dat het niet lang zal duren voordat andere filmmaatschappijen hun producten gaan aanbieden via Itunes.

Topman Bob Iger van Disney verwacht veel van de filmverkoop via Itunes. "We waren de eerste met televisieprogramma's en nu zijn we de eerste met films", aldus Iger. De topman doelt op de introductie van televisieprogramma's in Itunes. Aanvankelijk waren dat vijf televisieseries, allen van Disney. Een krap jaar later zijn er inmiddels 220 televisieprogramma's van veertig verschillende producenten beschikbaar in Itunes.

Itv

Om consumenten over de streep te halen wil Apple het de consument zo makkelijk mogelijk maken, evenals het eerder deed met digitale muziek. Begin volgend jaar wil Apple daarom van start gaan met de verkoop van de settop-box Itv. Dit kastje maakt een draadloze verbinding waarmee films tijdens het downloaden gestreamd kunnen worden naar een standaardtelevisie, zodat de film direct bekeken kan worden. De prijs van Itv komt in Amerika uit op 299 dollar. De Europese plannen op dit vlak zijn nog onbekend.

Opvallend is de belofte dat films van een standaardlengte binnen 30 minuten te downloaden zijn. Hoe Apple dit exact wil waarmaken is op dit moment onduidelijk.

Apple voert al maanden gesprekken met filmmaatchappijen, waarbij met name de prijsstelling telkens het struikelblok vormt. Vooralsnog houdt het bedrijf de volgende prijzen aan: nieuwe films kosten tijdens het pre-orderstadium 12,99 dollar. Zodra de film daadwerkelijk uitkomt zal deze 14,99 dollar kosten. Oudere films zullen verkrijgbaar zijn voor 9,99 dollar. "We zijn erg tevreden met deze prijzen", aldus Iger.

Concurrentie

Apple heeft flink wat concurrenten om zich heen in de markt van filmverkoop. Amazon onthulde vorige week de Unbox-dienst. Desondanks verwachten analisten meer van Apple dan van Amazon. "Unbox werkt niet lekker", stelt Michael Gartenberg van JupiterResearch. "Consumenten moeten teveel doen om een film te downloaden. Daar hebben ze geen zin in."

"Ik denk dat we innovatief bezig zijn", stelt Eddy Cue, Itunes-verantwoordelijke binnen Apple. "We richten ons op de consument. De dienst moet makkelijk in gebruik zijn, met goede content tegen een fatsoenlijke prijs."

In hoeverre de films beschermd zijn met digital rights management en wat de vrijheid is van de consument met betrekking tot het branden van de films is tot op heden nog onbekend.