Apple verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar 12,6 miljoen iPads, flink wat minder dan het (Kerst)kwartaal ervoor en ook flink minder dan een jaar geleden. Toen gingen er 16,35 iPads over de toonbank. Tijdens de Kerst kwamen de verkopen van de tablet op 21 miljoen stuks, terwijl de Kerstman in het jaar ervoor 26 miljoen iPads onder de boom legde.

De verkopen van de iPad dalen dus al enige tijd en de neergaande lijn vertoont een consistent karakter. Maar is dat erg?

Nee, want als je de trend in verkopen ziet in de algehele tabletmarkt, volgt Apple simpelweg het sentiment erin. Cijfers van DigiTimes laten zien dat in het afgelopen kwartaal wereldwijd 49 miljoen tablets uit de Aziatische fabrieken kwamen, 35 procent minder dan het kwartaal ervoor en 15,3 procent minder dan een jaar geleden.

Apple: kleiner, maar substantieel

Goed, Apple's aandeel in de markt wordt kleiner, maar vooral omdat er zo enorm veel merkloze apparaten in het lagere segment de markten in Azië (China en India) overspoelen. Het aantal "white-boxes" is anderhalf maal het aantal iPads dat vorig kwartaal werd verkocht. Overigens vestigde Apple wel een record in de afgelopen maanden in China wat betreft de verkopen van de iPad.

Maar als merk verkoopt Apple nog steeds de meeste tablets (een kwart van alles), met als tweede natuurlijk Samsung met 17,9 procent. Lenovo (4,2 procent) en Asus (3,5 procent) hobbelen daar ver achteraan, terwijl Microsoft met 1,8 procent in ieder geval TCL, Amazon, Huawei, Acer en Dell voor blijft.

De iPad heeft een dwars karakter

Laten we niet vergeten dat de iPad een heel ander product en dus een heel ander karakter heeft dan de iPhone. Telefoons worden intensief gebruikt in wisselende omstandigheden en raken versleten. Daarnaast wordt er zeker op het gebied van ontwerp en snelheid veel meer eisen aan gesteld, steeds hogere eisen.

Een tablet gaat simpelweg langer mee, de vervangingscyclus ziet er dus heel anders uit dan bij de iPhone. Nu in Nederland de helft van alle huishoudens een of meerdere tablets heeft, is de groei er een beetje uit en smeert de vervangingsvraag zichzelf over een langere periode van jaren. Daarnaast zijn nieuwe specs nauwelijks aanleiding tot vervanging. Niettemin is die vervangingsvraag er wel en zal die ook blijven. Maar sluimerend en sluipend.

Dus minder iPads verkocht door Apple? Ja. Een probleem? Nauwelijks.