Techbedrijven als Apple en Google zorgen voor een majeure opschudding in de auto-industrie, en dat kan leiden tot de ondergang van de traditionele producenten in de Verenigde Staten, Europa en Japan. Slechts de premium merken zullen het slagveld levend kunnen verlaten, zegt designer Ken Okuyama, verantwoordelijk voor onder meer het uiterlijk van de Ferrari F60 Enzo en de Porsche Boxter.

Het einde van de Honda Civic

"Als autoproductenten niet oppassen eindigen ze als simpele toeleveranciers van techbedrijven als Google en Apple", zegt Okuyama tegen persbureau Reuters. De inspanningen van Apple en Google zijn "de ultieme test" voor Toyota en andere mainstream automakers, zegt hij. Wat de techbedrijven voor hebben op de traditionele automakers is dat het toekomstige autorijden draait om de software en niet meer om de hardware.

Lees ook: 7 dramatische gevolgen van de zelfrijdende auto De zelfrijdende auto gaat een grote impact hebben op onze maatschappij. Alles verandert. Het openbare leven zal over 20 jaar vooral door deze technologische ontwikkeling op een andere manier verlopen.

Het vervoer van de toekomst biedt zelfrijdende auto's als vervoersdienst, te reserveren via apps. Minder mensen zullen een auto bezitten en diegenen die wel graag die luxe willen hebben zullen gaan voor merken met een uitstraling. De Honda Civic is ten dode opgeschreven.