De marktkapitalisatie, het product van het aantal uitstaande aandelen maal de beurskoers, bedraagt voor Apple ruim 158 miljard dollar. Bij Google blijft dat bedrag steken op 157 miljard.

De beurswaarde van Apple is de afgelopen 12 maanden omhoog geschoten. In mei passeerde de firma voor het eerst in zijn geschiedenis de grens van 100 miljard. In het afgelopen jaar steeg het aandeel met ruim 40 procent.

Google

Google moest in diezelfde periode een kleine daling verwerken. De zoekgigant was jarenlang de grootste it-beurslieveling en het aandeel piekte vorig jaar december op 747 dollar. Sindsdien is de koers met 33 procent gedaald naar 500 dollar per aandeel. Google blijft weliswaar sterk groeien, maar beleggers betwijfelen steeds meer of de firma dat ook op de lange termijn kan volhouden.

Lagere netto winst

Google verslaat Apple overigens nog wel met zijn netto winst. In het meest recente kwartaal boekte de zoekgigant een winst van 1,2 miljard dollar, tegen 1 miljard voor Apple. Ook de winstmarge, het percentage winst ten opzichte van de omzet, ligt er fors hoger: 23,24 procent tegen 14,36 procent bij Apple.

Behalve voor opschepperige praatjes in het café, levert een hoge marktkapitalisatie overigens weinig op. Bedrijven met een hoge beurswaarde kunnen hun aandelen gebruiken om overnames te doen, en wanneer de koers hard stijgt is het eenvoudig om personeel te werven door middel van aandelenopties.

Apple moet overigens nog altijd Microsoft en IBM voor zich dulden, met een marktkapitalisatie van respectievelijk 255 en 170 miljard dollar.