Apple claimt al sinds 2009 verlies te maken op reparaties. De kosten die gemoeid zijn bij de reparatie zijn hoger dan de winsten die het bedrijf genereert met deze praktijken. Het bedrijf claimt verder dat het gebruikers niet tegenhoudt om naar 3rd party reparateurs te gaan, al wordt er met geen woord gerept over hoe het onafhankelijke reparateurs tegenwerkt en toestellen blokkeert die niet door officiële Apple-reparateurs zijn gerepareerd. Alleen als er onofficiële onderdelen worden gebruikt geeft Apple toe daar logischerwijs geen garantie op te geven.

“Ons doel is een veilige en betrouwbare reparatie voor onze klanten, of die nu wordt uitgevoerd door Apple of door een door Apple aangewezen serviceprovider", aldus Apple (PDF). "Apple heeft tijd en geld besteed om Apple-apparaten ongelooflijk gebruiksvriendelijk te maken, maar het zijn nog steeds complexe, zeer technische apparaten.

Reparaties die worden uitgevoerd door ongetrainde technici volgen mogelijk niet de juiste veiligheids- en reparatieprocedures en kunnen leiden tot onjuiste functies, problemen met de productkwaliteit of veiligheid. Bovendien kunnen bij reparaties waarbij schroeven of afdekkingen niet op de juiste manier worden vervangen, losse onderdelen achterblijven die een onderdeel zoals de batterij kunnen beschadigen, waardoor oververhitting of verwondingen kunnen ontstaan".

Het is niet duidelijk of Apple nog iets gaat veranderen aan het reparatieproces of 3rd party-reparateurs op de een of andere manier tegemoet gaat komen.

Lees ook: Apple draait het recht om te repareren de nek om

Apple verliest strijd tegen recht om te repareren

Apple maakt iMacs en MacBooks nog lastiger te repareren

Apple weigert buigproblemen iPad Pro toe te geven

Achterkant iPhone 8 duurder dan scherm

Touchscreen-probleem iPhone 8 na update groter dan gedacht