Het succes van de iMac, de iPod en de iTunes Music Store hebben zich vertaald in een stijging van de tweede naar de eerste plaats op de ranglijst van meest invloedrijke merknamen opgesteld door Brandchannel.com. In 2001 stond Apple ook al bovenaan. De computerfabrikant moest zijn toppositie in 2002 en 2003 afstaan aan Google. In de lijst van 2004 wordt Apple gevolgd door Google, Ikea, Starbucks. De vijfde plaats wordt ingenomen door de Arabische nieuwszender Al Jazeera. De rest van de toptien wordt bezet door partijen die ook daar vorig jaar ook al stonden zoals automerk Mini, Coca-Cola en Nokia. Opvallend is wel de nieuwe notering van eBay. De internetveiling bezet de negende plaats. Wat de regio Europa en Afrika betreft, voert de merknaam Ikea de boventoon. De meubelgigant wordt gevolgd door Virgin, H&M, Nokia en Al Jazeera. Het merkenonderzoek is gebaseerd op de mening van 1984 mensen uit 75 landen die in november en december online hun stem uitbrachten. Uit de regio Europa en Afrika deden in totaal 858 mensen mee.