Apple heeft de voorwaarden van zijn mobiele besturingssysteem iOS (voorheen iPhone OS genoemd) aangepast, Nu krijgen ook externe advertentieprogramma's toegang tot iPhone-apps, zij het onder strikte voorwaarden. Apple blokkeert echter Google's advertentieprogramma AdMob, meldt AppleInsider.

Alleen 'onafhankelijk'

In de voorwaarden staat dat alleen 'onafhankelijke' advertentiebedrijven data mogen verzamelen. Dat zijn in de definitie van Apple bedrijven die als voornaamste activiteit het aanbieden en verkopen van mobiele ads hebben. Google lijkt daarmee niet buitenspel, maar de voorwaarden specificeren meer.

Niet onafhankelijk zijn volgens de nieuwe voorwaarden "elk advertentienetwerk dat eigendom is van of samenwerkt met een ontwikkelaar of distributeur van mobiele apparaten en mobiele besturingssystemen anders dan die van Apple". Daardoor staat Google's AdMob buitenspel op de iPhone. Google maakt immers het concurrerende smartphonebesturingssysteem Android en voert een eigen toestel, de Nexus One.

Eerder heeft Apple met zijn voorwaarden de concurrentie al dwars gezeten. Het heeft Adobe, maker van Flash, geblokkeerd door voor iPhone OS 4.0 gehercompileerde code, zoals omgezette Flash-apps, te verbieden. Die wijziging in de developersvoorwaarden heeft Apple onthuld net toen Adobe zijn nieuwe Creative Suite lanceerde waarin een exportfunctie zit om Flash-programmatuur om te zetten naar iPhone-code.

'iAd verovert helft markt'

Het belang van de strijd op het vlak van apps is groot, maar die voor ads mogelijk nog groter. Apple-ceo Steve Jobs denkt dat iAd binnen enkele maanden al een marktaandeel van 50 procent kan halen op de mobiele advertentiemarkt.

Die boude claim heeft hij maandagavond gedaan tijdens de presentatie van de iPhone 4, met iOS 4.0 en Apple's eigen advertentiesysteem iAd. Er is volgens hem al voor 60 miljoen dollar aan iAds ingekocht door allerlei grote bedrijven, waaronder Disney, Nissan, Chanel en Unilever.

Van miljoenen naar miljarden

Google heeft onlangs het bedrijf achter het mobiele advertentiesysteem AdMob overgenomen. Cijfers over zijn reclameinkomsten via mobiele telefoons maakt Google zelf niet bekend, maar volgens analisten zit dat bedrag nu nog ruim onder de 500 miljoen dollar. De verwachting is dat de mobiele markt, ook qua advertenties, enorm gaat groeien.