De aanklacht tegen Apple is ingediend door twee voormalige winkelmedewerkers van de iPhone-maker. Zij spannen een collectieve rechtszaak aan waardoor een eventuele schikking of veroordeling van Apple geldig is voor al het winkelpersoneel.

Die medewerkers zijn volgens de aanklagers verplicht om twee keer per dag hun tassen te laten controleren door de winkelmanager; voor hun pauze en aan het einde van hun werkdag.

Wachtrij na uitklokken

Die verplichte controle levert wachtrijen van personeel op wat wel een half uur per dag kost, claimen de voormalige werknemers van de Apple Stores in New York en in Los Angeles. Die wachttijd voor de verplichte controle op eventuele diefstal wordt echter niet betaald. Hierdoor zouden de twee ex-winkelmedewerkers bij elkaar opgeteld tientallen uren onbetaald zijn door Apple. Dit verlies komt uit op zo'n 1500 dollar per jaar, meldt ICT-nieuwssite CNet.

Apple heeft eigen winkels in meer dan dertien landen, waaronder ook Nederland. Daar werken volgens de aanklacht in totaal 42.400 mensen die Apple vorig jaar een omzet van 156,5 miljard dollar hebben bezorgd. Oproepkrachten verdienen bij Apple maximaal 18,75 dollar per uur.

De aanklacht tegen Apple voor verplichte maar onbetaalde tassencontrole tegen diefstal:

Apple Employee Class Action

Via GigaOM.