Onderzoeksbureau ChangeWave doet deze voorspellingen voor de verkoop tijdens de Amerikaanse feestdagen of de eerste 90 dagen na 1 november, zo meldt Electronista.

Lage kosten

Bijna 60 procent van de respondenten van ChangeWave zegt deze winter minder te zullen uitgeven. Slechts 10 procent zal meer spenderen, terwijl dat vorig jaar nog 18 procent was. De verwachte verkoop van MacBooks is iets gestegen ten opzichte van de 29 procent in september. Apple gaat hiermee gelijk op met Dell, terwijl HP met 22 procent aanzienlijk achterligt. Ongeveer 20 procent van de Apple-kopers zal kiezen voor een MacBook Air of MacBook Pro.

Ook bij de verwachte verkoop van desktops doet Apple het redelijk: 27 procent van de pc-kopers geeft aan een Apple te zullen aanschaffen. Dell doet het echter aanzienlijk beter bij de potentiële Amerikaanse kopers: 37 procent van hen zegt een Dell te ambiëren, wat een stijging van 11 procent betekent vergeleken met september. De interesse in HP daalde van 20 naar 17 procent. Met name de relatief lage kosten van de systemen drijft de consumenten in handen van Dell.

Mobieltjes

Een zesde van de Amerikanen die een mobieltje willen, overweegt een apparaat met aanraakscherm te kopen. Van deze groep zegt 41 procent een iPhone zullen aanschaffen. Andere voorspellers verwachten juist dat er dit kwartaal minder iPhones zullen worden verkocht, vanwege de economische crisis.

Draagbare mediaspelers zijn tijdens de aankomende feestdagen weinig in trek, maar ook hier leidt Apple met een vraag van 7 procent naar de iPod. Slechts 1 procent zegt de aanschaf van een Zune-speler van concurrent Microsoft te overwegen.