De onderzoeker van bureau Frost & Sullivan plaatste donderdag een blog waarin hij naging wat de precieze oorzaak van de problematiek was. Uit zijn rapport blijkt dat het geen capaciteitsprobleem bij netwerkleverancier Akamai was, maar dat Apple zijn live-event verkeerd inrichtte.

Apple had de problemen kunnen voorkomen als het zijn S3 cloudopslag bij Amazon correct had ingesteld en caching voor de livepagina had geactiveerd. Het weergeven van tweets over het evenement onderaan de pagina, waarbij iedere paar milliseconden een verversing wordt opgevraagd, zorgde daarom voor een te hoge load die de enkele S3-dienst niet aankon.

Ook had Apple volgens Rayburn slimmer kunnen omgaan met de video-encodering, de toegepaste JavaScript-code en de videospeler die het voor het uitzenden van het evenement uitkoos. "Het is makkelijk om te zeggen dat het een CDN-capaciteitsprobleem is geweest, wat ik aanvankelijk ook dacht naar aanleiding van het aantal evenementen wat deze week plaatsheeft, maar het lijkt erop dat een gebrek aan capaciteit niet de oorzaak was van het falen van dit evenement. Apple heeft simpelweg niet goed voor dit event ingeboekt en gepland."