Ariba gaat zijn zaken anders aanpakken. Tot nu toe richtte het bedrijf zich voornamelijk op het verlenen van steun aan marktplaatsinitiatieven. Volgens voorzitter Keith Krach, zijn online marktplaatsen voorlopig nog niet rendabel. "We richten ons daarom op onze basis; procurement via het web." In het kader hiervan zal Ariba geen overeenkomsten meer sluiten met concurrent i2 op het gebied van digitale e-hubs. Volgens Krach bestaat Ariba's toekomstige strategie uit drie onderdelen. "We willen ons richten op verticale marktsegmenten. Vooral binnen supply chains waar we sterk in staan, zoals de verpakkingsindustrie en het bankwezen willen we onze positie versterken. Daarnaast gaan we klanten afrekenen op de return on investment (roi) die ze krijgen dankzij het gebruik van onze producten. Ten slotte willen we alle Ariba-gebruikers wereldwijd nader met elkaar in contact brengen om op deze manier hun economisch perspectief te verbreden."Volgens Bob Ferrari, analist bij marktonderzoeker AMR is de stap van Ariba noodgedwongen. "Ze krijgen momenteel moeilijk nieuwe klanten, vanwege de inzakkende economie. Vandaar dat ze zich richten op hun bestaande portfolio." Volgens Ferrari zal het berekenen van de roi de nodige voeten in aarde hebben. "Daarvoor zullen Ariba of de klanten externe deskundigen aan moeten trekken, wat natuurlijk weer geld kost."