Ask.com wil niet zeggen wie de zoektechnologie gaat leveren. Google levert sinds een jaar de advertenties naast de zoekresultaten op Ask.com. De zoekmachine heeft tot nu toe altijd gewerkt via het stellen van een vraag, waarna Ask.com op internet op zoek ging naar het antwoord. Sinds enige jaren levert het ook algemene zoekresultaten, maar dat wordt nu te kostbaar, zegt het bedrijf.

Te kostbaar

Volgens Doug Leeds, de ceo van Ask.com, is het te kostbaar geworden om eigen zoektechnologie te blijven hanteren. “Als we zien wat we krijgen voor al het geld wat we besteden, realiseren we ons dat we hetzelfde resultaat kunnen krijgen door het gebruik van andermans technologie voor minder geld”, zei hij tegen Reuters.

Ask.com is vijf jaar geleden gekocht door InterActiveCorp voor 2,3 miljard dollar en had zich ten doel gesteld beter te worden dan Google. Maar in plaats van marktaandeel op de zoekgigant te veroveren, verloor het juist steeds meer terrein. Ask.com heeft nu nog minder dan 4 procent marktaandeel in de Verenigde Staten. Ook internationaal lukte het niet om door te breken.

130 Man ontslagen

Het verlaten van de eigen algemene zoektechnologie is onderdeel van een bezuinigingsoperatie die aan 130 werknemers hun baan kost. Dat is een derde van het personeelsbestand. Twee kantoren worden gesloten, een in New Jersey en een in China.

Door algemene zoektechnologie van een ander te gebruiken, denkt Ask.com zich beter te kunnen profileren op het beantwoorden van simpele vragen. Daarmee keert het bedrijf terug naar het format waarmee het in 1996 begon.